Hazai historic, oldtimeres élet meghatározó szereplőit bemutató sorozatunk digitális formában is elérhető!
Fogadjátok szeretettel Fehérvári Csaba 2019.Historic Rally abszolút bajnokának bemutatkozását.
Gyermekkoromban a hazai rallye futamok és hegyi felfutók hozzátartoztak a családi programokhoz, szüleimmel sok rendezvényen jelen voltunk.
Serdülőként az élet kicsit távolabb sodort a versenyektől és a tanulás mellett a vízilabda jelentette nekem azt, amit ma az autósport. Az egyetem utáni időszakban tértem vissza - immáron baráti társasággal - a pálya mellé és egyre többször töltöttük a hétvégéinket gyorsaságiról-gyorsaságira sietve az ORB mezőnye után.
Később, egy véletlennek köszönhetően megismerkedtem Szeleczky Tomival, akit a pályákon korábban már láttam versenyezni és szurkoltam is neki. Az ő segítségével kerülhettem igazán közel ehhez a világhoz, és mellette a Mecsek Rally-n debütáltam egy FORD ESCORT WRC-ben, mint navigátor. Tomi által megismertem sok elkötelezett sportembert, többek között Lajtai Zsoltit, a Ranga családot és Török Petit is, akiktől sokat tanultam az évek során.
Szintén Tominak köszönhető, hogy pilótaként is ki tudtam próbálni magamat. A 2006 májusában rendezett Orfűi Autós Hegyiversenyen, egy Ford Sierra Cosworth versenyautóval álltam rajthoz és sikeres versenyt teljesítettem. A futam után egy teljesen más világ nyílt ki számomra, ami megváltoztatta az életemet. Úgy éreztem, hogy sok év után találtam végre valamit, ami igazán érdekel.
Később megvettem a Sierra Cosworth-ot és 2008-tól a pécsi rallye sprint futamokon kezdtünk ismerkedni igazán a sporttal. Gonda Dani barátommal ketten - többnyire saját csapat nélkül – kezdtük el gyűjteni a kilométereket. Főként a Sierra-val álltunk rajthoz, de volt szerencsénk kipróbálni más autókat is, pl. egy M-SPORT-os Fiestát, vagy akár egy klasszikus LADA 21074-est. Az autók felkészítése és a szervizelés folyamatos fejtörést okozott, mivel mindig saját autónk volt, de ehhez nem találtuk meg sokáig a megfelelő csapatot.
A 2011-es évben számunkra új időszámítás kezdődött, mivel már a saját műhelyünkben tevékenykedtünk. Komolyabb szakmai háttér hiányában csak a lelkesedésünk és céljaink vittek előre minket. Akkoriban ez számomra csupán egy hobbi volt, mivel a munkás mindennapjaimat a nagyvállalati finanszírozás töltötte ki. Nem sokáig volt ez így. Két évvel később elköszöntem a több, mint 10 éves szakmai múltamtól és 2013-tól csak a műhely fejlesztésére és annak üzemeltetésére koncentráltam. Nehéz időszak volt, hiszen szakmai háttér nélkül ugrottam bele az ismeretlenbe, de már akkor is tudtam, hogy csak ezt szeretném csinálni. Akkor alapítottam a PROFORMANCE RALLYESPORT csapatot.
Abban az évben már több versenyautó állt a műhelyben, mivel a Sierra és Lada mellé megérkezett Klink ”Pityu” bácsi legendás Escort Cosworth versenyautója is, amit akkoriban sikerült ”megmentenünk”. Később a Sierra és az Escort is jó kezekbe került, előbbi Svájcba, utóbbi pedig Németországba. A Ford-os időszak után jött egy komolyabb váltás és elkezdtünk építeni egy Subaru Legacy Historic Hobbycar versenyautót.
A fentiekkel párhuzamosan a versenyzésben is merész döntést sikerült hoznunk és az addigi amatőr sorozatokhoz képest ugrottunk egy nagyot: A 2014-es évben egy N csoportos Honda Civic versenyautóval csatlakoztunk az Országos Rallye Bajnokság első osztályához, mondván: hogy itt tudunk annyi tapasztalatot és kilométert gyűjteni, ami majd nélkülözhetetlen lesz a Subaru Legacy-hoz.
A 2015-ös szezon második versenyére elkészült a Legacy, ahol már 100%-ban saját csapattal és az általunk épített új autóval vártuk, hogy elrajtoljunk a Historic mezőnyben. Ezt a szezont már Bencsik Danival a ”jobbomon” kezdtük meg, akinek nem volt ismeretlen a motorsport világa, hiszen Supermoto-s múltjából sok tapasztalatot tudott áthozni a navigátor székbe. Ennek köszönhetően kiváló volt az autóban az összhang, amire eredményre is vezetett.
Ez az év hozta el nekünk az első komoly sikert, ami bizonyíték volt számunkra, hogy jó úton haladunk, megérte a sok munka és kitartás. Felemelő érzés volt átvenni a Historic Hobby Car bajnoki trófeát olyan emberek mellett állva a színpadon, akiket gyerekként csodáltam a pálya szélén.
A következő évben visszatértünk az ORB-be és a N csoportban versenyeztünk egy Subaru Impreza N12 versenyautóval. Talán ebben az évben tanultunk a legtöbbet, hiszen az akkori N-es bajnokságban rengeteg Mitsubishi ellen versenyeztünk. Kiváló pilótákkal tudtuk összemérni a tudásunkat aszfalton és murván egyaránt.
A 2017-es szezon egy rövid szünetet hozott számomra, nem úgy a csapatunknak. Ebben az évben 22 rendezvényen adtuk a hátteret versenyzőinknek, akik a hazai historic bajnokságban, ORB-ben és rallycrossban versenyeztek. Év végére nagyon elfáradtunk, de a versenyzőink által elért sikerek és a visszajelzések minket is motiváltak.
Természetesen nem lehet mindig, minden szép és jó, így megérkeztünk mi is egy ilyen időszakhoz. A 2018-as esztendőben nem találtuk igazán magunkat és a sok sikertelen verseny után ”megkoronáztuk” a szezont egy komoly mecseki bukással. Sok mindent átszerveztünk év végén és új célokat tűztünk ki magunknak.
Eddigi pályafutásunkban kétségtelenül a 2019-es esztendő hozta el a legkomolyabb sikert. Komoly átszervezések és változások történtek csapaton belül, de februárra kialakult a végleges kép. Ebben a szezonban a hazai Historic bajnokság mellett a nemzetközi Mitropa Kupában is megmérettettük magunkat egy Toyota Corolla AE92 GTI versenyautóval. Aczél Andris tapasztalt navigátorként mondott igent a felkérésemre és vállalta a navigátor szerepet mind a 10 versenyre.
A első hazai futam előtt a Rebenland Rally-n volt az ”összeszoktató” verseny, ahonnan már kupával sikerült hazatérni. Andrissal és a kocsival is gyorsan meglett az összhang. Az Eger Rally-n elért eredmény nagy meglepetést okozott számunkra, hiszen sikerült megnyerünk a dupla szorzós CEZ versenyként is nyilvántartott rangadót. A miskolci futamon másodikként értünk célba, így Wirtmann Feri bácsiék távollétében komoly előnyre tettünk szert a bajnokságban. A mecseki EB kivételével a hazai bajnokság minden versenyén másodikként végeztünk Feriék mögött és a nyíregyházi szezonzáróra 5 pont előnnyel érkeztünk. Komoly taktikai harc és egy nehéz versenyt követően Historic Abszolút magyar bajnokként gurulhattunk fel a pódiumra egy hazai rendezésű ERC versenyen, ami felejthetetlen élmény nekem és a csapatnak egyaránt. A CEZ értékelésben a Lucky – Pons Európa bajnok kettős mögött végeztünk a második helyen, aminek szintén nagyon örültünk.
A 2020-as szezonra több megkeresés is érkezett a hazai historic és ORB bajnokság résztvevőitől, hogy segítsük őket a felkészítésben, valamint a versenyek során. Jelenlegi terveink szerint a hazai bajnokságban 2 autót üzemeltetünk, egyhez pedig támogatást adunk.
A 2019-es sikerek után a 20-as szezonban a Historic Európa bajnokságon szerettünk volna rajthoz állni, ami sajnos a mai nappal nem látszik biztosítottnak az egészségügyi helyzet miatt.
A versenyek mellett a mindennapokban egy autó és karosszéria a szervizt üzemeltetünk, ahol a főként nagyvállalati partnerek gépkocsi parkjának a javításáért vagyunk felelősek. A műhelyben az utcai és versenyautók mellett youngtimer korú sportautók és historic versenyautók teljes körű felújítását is végezzük és mindig megtalálható pár különleges autó a műhelyünkben.
A fenti sorok megfogalmazása közben boldogan tekintek vissza az elmúlt 15 évre, a sikerekre, élményekre, de még a nehézségekkel teli időszakokra is. Rengeteg élményt kaptunk és kapunk a mai napig a sporttól, ami továbbra is motivál minket. A PROFORMANCE RALLYESPORT nem egy cég, vagy egy csapat. Sokkal inkább egy nagy család, ahol az itt dolgozó kollégák a szakmaiságon túl beleteszik azt a pluszt, ami miatt az autó még az utolsó gyorsasági, utolsó kilométerén is tökéletesen működik és célba ér. A HISTORIC versenyzéshez és az autók építéséhez elengedhetetlen az autók iránti tisztelet is és ragaszkodás is. Vannak ma még ilyen emberek? Szerencsére vannak és ez összetart minket! Sokszor halljuk, látjuk, érezzük: ”a rally nem az már, mint amilyen régen volt! Régen milyen szuper volt! Mennyivel többen voltak…” Én elfogadom a változást, minden változik… Akik szenvedélyesen szeretik ezt a sportot, azok nem adják fel, hogy megtalálják benne ma is azt, ami miatt ez az életük…
AE.